zondag 3 april 2011

Jaffa, The Oranges Clockwork


Food Film Festival 18-20 mrt 2010.

Film: Jaffa, The Oranges Clockwork
Eyal Sivan • 2009



Deze documentaire van 88minuten geeft de visuele geschiedenis weer van de poulaire citrusvrucht: De Jaffa Orange. De rol van de sinaasappel als nationaal product van Palastina en Israel. Oude Palestijnse en Joodse verbouwers, kunstenaars en academici komen aan het woord.
De sinaasappel. Je koopt 'm in de supermarkt, lekker om te persen, lekker uit 't vuistje, goed voor de vitamientjes. Maar juist deze documentaire laat zien dat iets 'simpels' (zoals wij dat kunnen ervaren) een lange geschiedenis kent en veel teweeg heeft gebracht, voor het desbetreffende gebied.
Sinaasappels werden al eeuwen verbouwd door Palestijnen in Jaffa en in de 19e eeuw werden deze geexporteerd naar Europa en kregen het label: lekkerste sinaasappels. De sinaasappel is ook belangrijk geweest als symbool voor de Joodse staat. Het wrange van deze geschiedenis blijkt uit de situatie na de Israëlische onafhankelijkheid. De productie kwam in de handen van joden, die het al snel tot de nationale vrucht van Israel maakten en alle herinneringen aan vroeger wisten. Voor de Palestijnen bannelingen werd de sinaasappel het symbool van de wens om terug te keren naar hun land.

De documentaire is de moeite waard. Een vrucht, een waar dat aan een boom groeit en dat wij kunnen laten verdwijnen door deze simpelweg te verorberen. Dat zoiets zo veel invloed heeft gehad op een heleboel mensen, op een cultuur, op conflict..


Het statement van de maker van de film, via Eyalsivan

Director's statement
Jaffa, the orange’s clockwork is a political essay unfolding the story of the invention and the visual history of the world’s wide famous citrus fruit originated in Palestine and known around the world as "Jaffa oranges". While the orange become the symbol of the Zionist enterprise and the state of Israel, for Palestinians it symbolises the lost of their homeland and its destruction. Through a careful reading of the visual representation of the brand, the film reflects on western phantasms related to the ‘Orient’ the ‘holy land’ and the State of Israel and unveils the untold story of what was ones a commune symbol and industry to Arabs and Jews in Palestine.
The oranges of Jaffa, the fruits, the orchards, the brand name and the city - that gave to the fruit its name, are the backdrop of the commune Jewish-Arab life in Palestine before the establishment of Israel, the colonial covetousness, the account of obliteration, nationalization, then repudiation in order to propose a joint historical narrative.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten