dinsdag 5 april 2011

Knopen doorhakken

Het word tijd om wat knopen door te hakken. Ik kan natuurlijk eindeloos posten over ‘eten’. Over toffe restaurants, knappe chef-koks, de maatschappelijke/culturele context van voedsel over heel de wereld.. Maar waar wil ik nu eigenlijk heen?
Ik stel mijzelf de vraag:
In welke zin is het fenomeen ‘voedsel’ interessant voor mij en wat wil ik hierover weten?
Na brainstormsessie 1 tot en met 13 kom ik tot de conclusie dat ik eten vaak zie als een kunstenaarsmateriaal. Mijn vriendje is creatieve chefkok. De combinaties die hij op bijbehorend servies tovert, noem ik kleine kunstwerkjes. Stijn noem ik een kunstenaar..
Net als dat klei een kunstenaarsmateriaal is voor een beeldhouwer, kan voedsel dat zijn voor een kok. Of voor een kunstenaar. En dat is precies wat interessant is; een kok, of een kunstenaar. De lijn tussen voedsel als behoefte en als kunst kan in veel gevallen heel dun zijn en waar deze lijn precies zit zou ik niet weten. Op die lijn tussen behoefte en kunst is zeker weten ook een hoop te ontdekken.
De dunne lijn tussen voedsel als levensbehoefte en voedsel als kunst, dat is het gebied waar ik vanaf nu eens lekker in ga zwemmen.
Zo, knoop doorgehakt, nieuw begin.
En daarbij hoort ook een nieuwe naam. Hallo nieuwe blog:
BETWEEN FOOD AND ART

Geen opmerkingen:

Een reactie posten