woensdag 6 april 2011

Pancetta of penis?

De foto bij vorig bericht heb ik gisteren eens online gezet met de vraag: Wat zie je hier?

De reacties:
Een circusattractie
Man uit kanon
Een zeilboot
Een kattenkop, in de sinaasappel
Een schilderijtje
Een kleurpalet
Een penis
Een creatief brein
Genot


Niet 1 keer, een stukje vis met een sinaasappel en pancetta. Terwijl dat is wat het is, tenminste, dat zijn de materialen waauit dit 'iets' is opgebouwd.
Niet 1 keer, een gerecht..

Op het moment dat ik een afbeelding laat zien aan mijn vrienden van een broodje kroket en dezelfde vraag stel, wat zie je hier?, is het antwoord keer op keer: een broodje kroket. Er is dus iets dat het verschil maakt tussen het ene en het andere beeld, beiden bestaande uit voedingselementen.

Het gaat er absoluut om wat de bereider doet met zijn ingredienten en hoe hij deze bij elkaar zoekt. Een kroket op een broodje is geen kunst, daar kan ik me absoluut in vinden. Waarom het urinoir van Duchamp dan wel kunst is? Omdat het zintuigen EN geest heeft geprikkeld; het heeft enorm veel losgemaakt. Waarom het gerecht (zo noem ik het nu even) bij het vorige bericht dan wel kunst zou zijn? Daar kom ik op terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten